Doładuj swoją odporność!

W okresie jesienno-zimowym, zwłaszcza w obecnej sytuacji, bardzo ważnym elementem jest zadbanie o swoją odporność. Oczywiście nie zbudujecie jej…

Doladuj-odpornosc-Harmony-Clinic

W okresie jesienno-zimowym, zwłaszcza w obecnej sytuacji, bardzo ważnym elementem jest zadbanie o swoją odporność. Oczywiście nie zbudujecie jej z dnia na dzień, bo to proces ciągły, ale już dziś możecie coś zmienić w swoim życiu. W jaki sposób?

Na pewno nie pomoże Wam śmieciowe, przetworzone jedzenie, a takie w największych ilościach znika wciąż z półek sklepowych – mąka biała, cukier biały, ryż biały, puszki, zupki w proszku etc.

Co zatem robić? Jakimi wskazówkami się sugerować?

  • Jedz tyle, ile potrzebujesz

Nie objadaj się, nie rób głodówek, dbaj o świeże, pełnowartościowe pożywienie. Niech w Twoich codziennych posiłkach znajdą się zboża, strączki, orzechy, nasiona, warzywa i owoce, dobre tłuszcze, ryby bogate w omega3, siemię lniane, boczniaki i pieczarki bogate w beta-glukany, kiszonki.

  • Zadbaj o minerały i witaminy

Jeśli wcześniej miałeś niedobory, skup się teraz na tym suplementując odpowiednie dawki -szczególnie zwróć uwagę na witaminę D3.

  • Staraj się jeść jak najwięcej ciepłych posiłków

 Wybieraj np. owsianki, jaglanki, gryczanki, ciepłe zupy, potrawy jednogarnkowe.

  • Wybieraj posiłki i produkty z niskim indeksem glikemicznym

Wysoki poziom cukru osłabia układ immunologiczny i zaburza przyswajanie witaminy C przez komórki odpornościowe.

  • Nawadniaj się

Zalecane jest 30 ml na 1 kg masy ciała. Pij płyny w temperaturze ciała, zimne osłabiają żołądek i wychładzają. Polecam szczególnie kompot z gruszek, migdałów i goździków- odżywi i nawilży płuca, działa przeciwzapalnie i pomaga przy suchym kaszlu/suchym gardle.

  • Możesz do diety wprowadzić zioła wzmacniające odporność

 Wybierz np. traganek, atraktylod, rdestowiec japoński, różeniec górski.

  • Stosuj suplementy

Polecam szczególnie: jeżówkę purpurową (echinacea), aloes, beta-glukany, mleczko pszczele, grzyby immunogenne (reishi, cordyceps, mung), andrografis, acerolę, polifenole, aronię, bez czarny, resweratrol, sulforafan, kurkuminę.

  • Wykorzystaj prozdrowotne działanie aromaterapii

Olejek z dzikiego oregano, kadzidłowiec, goździk, eukaliptus, drzewo herbaciane- dyfuzor, inhalacje, doustnie (oregano). Doustnie – tylko po konsultacji ze specjalistą.

  • Znajdź codziennie czas na chwilę relaksu, medytację, techniki oddechowe.
  • Włącz do diety probiotyki

Zdrowa mikroflora jelitowa to klucz do odporności (np. Lactobacillus casei, Bifidobacterium bifidum.

  • Spaceruj codziennie, najlepiej blisko lasu, w ciszy, spokoju.

  • Kładź się spać najpóźniej około godziny 22 i śpij 7-8h, to ważne dla Twojego zdrowia
  • Dbaj o higienę umysłu!

Stres wpływa niekorzystnie na system immunologiczny.

  • Pamiętaj o życzliwości, wdzięczności, dobrych relacjach

Negatywne emocje wyczerpują system odpornościowy.

Marta Kierzkowska-Grzybek

Psychodietetyk Harmony Clinic