Migrenowe bóle głowy

Migrenowe-bole-glowy-Harmony-Clinic

W dzisiejszych czasach są dość częstą i trudną w leczeniu oraz terapii dolegliwością. Większość pacjentów borykających się z migrenami trafia do gabinetu fizjoterapeuty z już wprowadzoną farmakoterapią, która przynosi do pewnego stopnia ulgę, jednak nie leczy przyczyny pojawiających się bólów głowy.

Migrena to silny, połowiczy ból głowy, któremu towarzyszą takie objawy jak:

• światłowstręt,
  • dźwiękowstręt,
  • węchowstręt,
  • mdłości,
  • wymioty,
  • zaburzenia widzenia oraz słyszenia,
  • depresyjność.

Według Terapii Manualnej Rakowskiego w generowanie tego rodzaju dolegliwości udział biorą struktury połączenia:

• głowowo-szyjnego,
  • stawu biodrowego,
  • stawu skroniowo-żuchwowego,
  • więzadła i stawy krzyżowo-biodrowe (najważniejsze i najbardziej zaskakujące dla pacjentów).

Zabiegi celowane na rejon miednicy i działania prowadzące do normalizacji stanu tkanek stawów krzyżowo-biodrowych okazują się kluczowe w terapii połowiczych bólów głowy, a nawet omdleń, zasłabnięć czy zawrotów głowy. Przy tego typu objawach nie wolno jednak pominąć diagnostyki lekarskiej, która wykluczy obecność choroby organicznej i da zielone światło do rozpoczęcia terapii.

W gabinecie pacjent dokładnie opisuje swoje dolegliwości związane z migrenowymi bólami głowy, tj. częstość ich występowania, dokładną lokalizację bólu, obecność objawów wegetatywnych. Precyzyjne określenie tych zmiennych pozwala terapeucie na włączenie lub wykluczenie z terapii rejonów, które mogłyby być odpowiedzialne za dany objaw. Po diagnostyce wprowadzane są odpowiednio dobrane do struktury bodźce zabiegowe, a jeśli pacjent przychodzi z aktywnym objawem – ich skuteczność natychmiast określana. Po zakończonym zabiegu pacjent jest dokładnie instruowany, w jaki sposób sam może włączyć się w proces terapeutyczny poprzez działania w domu i jak sobie radzić w razie ataku migreny.

Autor:

Radosław Łączkowiak