Popraw swój oddech i odzyskaj spokój ciała oraz ducha

Oddech w znaczący sposób wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu, ale także na samopoczucie i zdrowie każdego z nas. Dlatego ważne, aby…

Popraw-oddech-spokoj-ciala-i-ducha-Harmony-Clinic

Oddech w znaczący sposób wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu, ale także na samopoczucie i zdrowie każdego z nas. Dlatego ważne, aby skupić się na trenowaniu prawidłowego oddychania, które z pewnością sprzyjać będzie nam w codziennym życiu.

Oto kilka rad na temat oddechu:

  • Staraj się oddychać jak zdrowy noworodek tylko o wiele wolniej: przez nos, przeponą – czyli brzuchem. Regularnie, cicho, tak małym oddechem, że prawie niewidocznym i to zarówno w dzień, jak i w nocy.
  • Oddychaj zawsze tylko przez nos – wdech i wydech – ma to bardzo poważne uzasadnienie fizjologiczne i również naukowe – wbrew wszystkiemu co mogłaś/mogłeś wiedzieć czy usłyszeć do tej pory.
  • Nos jest naszą naturalną maseczką higieniczną – włoski i śluz filtrują powietrze z wszelkich zanieczyszczeń, w tym bakterii i wirusów.
  • Tlenek azotu produkowany w naszych zatokach przynosowych uwalnia się do Twojego nosa i odkaża wdychane powietrze – ten proces działa tylko wtedy, gdy oddychasz nosem.
  • Tlenek azotu oraz dwutlenek węgla powodują rozszerzenie dróg oddechowych i naczyń krwionośnych, czyli je relaksują… co powoduje, że cały organizm wchodzi w stan spokoju.
  • Aby wyprodukować więcej tlenku azotu w ciele pomagają wszelkiego rodzaju buczenia/drgania takie jak przy wymawianiu słów „Amen” czy „Om” – dlatego mrucz sobie pod nosem, kiedy tylko masz ochotę – to naprawdę rozluźnia!
  • Oddychaj przeponą – ona wraz z nosem uruchamia przywspółczulny (w przenośni nazywam go relaksacyjnym) układ nerwowy.
  • Przełykaj chęć ziewania czy wzdychania – zbyt częste Tobie szkodzą, gdyż powodują, że pozbywasz się z organizmu CO2 w nadmiernej ilości.
  • Nie przegrzewaj się, bo to przyśpiesza Twój oddech – szybki oddech to wyzwalacz stresu.
  • Nie jedz lub unikaj wysoko przetworzonej żywności lub takiej z niepotrzebnymi dodatkami – ona także przyśpiesza oddech, ponieważ organizm potrzebuje mnóstwo energii, aby taką żywność strawić. Natomiast po strawieniu musi wyrzucić całą masę niekorzystnych związków, w tym toksyn.
  • Wysypiaj się, jednak nie śpij czy nie leż zbyt długo, gdyż to niekorzystne dla Twojego oddechu.

Co warto wiedzieć o swoim aparacie węchu?

Jeśli kichasz to może oznaczać, że nagromadziło się w nosie dużo zanieczyszczeń i nos chce się oczyścić – dlatego ważne szczególnie w okresie dużej zachorowalności, aby kichać w jednorazową chusteczkę i od razu wyrzucić ją do kosza – zapobiega to rozprzestrzenianiu się w powietrzu tego co wykichasz.

Twoje kichnięcie ma zasięg ponad 3 metrów, więc 1,5 metrowa odległość od osoby obok Ciebie to za mało, aby nie narażać jej na ewentualne poczęstowanie jej tym, co z Twojego nosa wyleciało.

Nos także reguluje wilgotność i temperaturę powietrza, którym oddychasz – aby nie było suche lub za wilgotne czy też zimne lub za gorące – chroni to Twoje śluzówki od nosa po płuca – zbyt zimno, ciepło czy sucho to również stres dla Twojego organizmu.

Bartłomiej Pawlaczyk
trener oddechu, dietetyk