Stań twarzą w twarz ze swoim ZDROWIEM!

Zawsze przychodzi ten czas… kiedy pochylamy się nad własnym zdrowiem. Ważne jest, żeby nie była to nagła potrzeba…

Twarza-w-twarz-ze-zdrowiem-Harmony-Clinic

Zawsze przychodzi ten czas… kiedy pochylamy się nad własnym zdrowiem. Ważne jest, żeby nie była to nagła potrzeba, np. stres z powodu utraty zdrowia własnego lub kogoś bliskiego. Ale i tak często bywa i wtedy wielu z nas dopiero zaczyna prawdziwie dbać o siebie.

Jak ja rozumiem własne zdrowie?

Z pewnością definicją zdrowia nie jest stan braku choroby. Zdrowie to bardzo szerokie pojęcia, w którym zawiera się równowaga, dobre samopoczucie – nie tylko w zakresie funkcjonowania organizmu. Zdrowie to stan, kiedy organizm radzi sobie ze stresorami- czynnikami wywierającymi na niego wpływ. Mogą to być czynniki zewnętrze- zmienna temperatura otoczenia, zanieczyszczenie powietrza oraz czynniki wewnętrzne, np. metabolity, czyli substancje powstałe po dużym wysiłku fizycznym. Określam także mieszaną grupę elementów mających wpływ na nasze zdrowie, np. stres psychiczny i produkty metaboliczne wynikające z reakcji biochemicznych przebiegających w stanie stresu.

Sprawny organizm radzi sobie z tymi stresorami na poziomie dla nas niezauważalnym, nie pozostawia w dysfunkcji żadnego organu, nie zmienia na długo subiektywnych negatywnych odczuć ani parametrów biochemicznych – np. poziomu minerałów, wydzielania hormonów. Dlatego nasze codzienne działania, życie w zrównoważonym rytmie powinno pomagać cudownym właściwościom tej biologicznej „maszynerii” funkcjonować w stabilny sposób.

Weź sprawy w swoje ręce!

Zanim wymienię obszary, które z pozycji mojej wiedzy i doświadczenia są istotne dla tego szeroko rozumianego zdrowia, wyrażę pewnik, który jest truizmem, a mimo tego- wiele osób udaje, że nie wie o jego istnieniu.

Jestem – Ja i Ty. To Ty jesteś w pełni odpowiedzialny za swoje samopoczucie. Zdrowie podlega temu samemu prawu, co większość rzeczy- przyczyna daje skutek. Podobnie w naszym organizmie- kondycja i zdrowie jutro zależą od wyborów, jakich dokonujesz właśnie dzisiaj, w tym momencie.

Często do profilaktyki, takiej jak zdrowe jedzenie czy wizyty u terapeuty, zniechęcają nas niemałe koszty. Nic straconego! W ramach dbania o zdrowie istnieją też czynności, które są całkowicie za darmo.

Choroba to zawsze ogromny koszt, stres dla nas, dla rodziny oraz zazwyczaj ograniczone zdolności zarabiania. Dlatego od dziś pomyśl o sobie w kategoriach zadbania i zaopiekowania się kimś, bez kogo nie możesz żyć.

W jakich najważniejszych aspektach możesz o siebie zadbać?

  1. Aktywność fizyczna- dobrze dopasowana do kondycji.
  2. Odżywianie- pojmowane w kategoriach karmienia.
  3. Równowaga psychiczna- sposób radzenia sobie ze stresem, czas na regenerację i sen.
  4. Wyższe wartości, duchowość- realizacja potrzeb, które nie są związane bezpośrednio z przetrwaniem na planie fizycznym.
  5. Relacje międzyludzkie- kontakt z drugim człowiekiem jest niezbędny dla zdrowia.

Każdy z nas powinien postawić za najważniejsze to, co jest najbardziej zaniedbane.

Czy można przeciwstawić się chorobom?

Mówi się, że o skuteczności przedsięwzięcia decyduje jego najsłabszy punkt. Stosuje się do większości społeczeństwa, a są też odważni twierdzący, że każdy organizm można uzdrowić. Naprzeciw tym twierdzeniom wychodzi nauka – epigenetyka- mówiąca o tym, że nawet dysfunkcje o podłożu genetycznym można wyhamować poprzez wpływ środowiskowy. Oznacza to, że unikając czynników, które nam szkodzą- nie doprowadzamy do choroby.

Pozostaje jeszcze pytanie o osoby, które np. urodziły się niepełnosprawne- pomijając bardzo skomplikowane wywody – należy zwrócić uwagę na kondycję rodziców, cofając się nawet do czasu planowania ciąży.

W dzisiejszych czasach doświadczamy gwałtownych zmian pogodowych oraz stresu związanego z panującą epidemią. Nasza odporność jest wystawiona na ogromną próbę. Pamiętaj jednak, że w każdej minucie warto wystartować z programem odbudowania sił witalnych. Postaram się dać Wam kilka wskazówek, a drobne działania złożą się na wspaniały efekt.

Jak właściwie zacząć?

Pierwszym krokiem do sukcesu jest mądre nawadnianie się. Wszystkie przemiany w Twoim organizmie uwielbiają środowisko wodne. Twój mózg lubi się kąpać w wodzie. Twoja krew krąży tylko dzięki wodzie. Czy potrzebujesz więcej argumentów? Dobre samopoczucie, stan bez lęków, bólów głowy, zmęczenia, depresji, bezsenności – to między innymi dobre nawodnienie. Od dzisiaj pilnuj, żeby spożywać 30 ml wody na kg masy ciała. Kawa i czarna herbata dają bilans ujemny, trzeba to nadrobić. Zupa i woda w jedzeniu nie liczy się do tych wytycznych.

Jak najlepiej pić?

  • Unikaj picia przed posiłkami, bo rozcieńczysz kwasy żołądkowe i będziesz gorzej trawić.
  • Nie pij tuż przed snem, żeby nie zaburzać odpoczynku nocnego chodzeniem do toalety.
  • Pij wodę przegotowaną wystudzoną lub w temperaturze pokojowej (dostarczysz sobie energii)
  • Unikaj wód mineralnych z plastikowych pojemników.
  • Unikaj długofalowego spożywania wód wysoko zmineralizowanych – jeżeli nie wiesz, jaki jest twój bilans mikro i makroelementów – mogą wprowadzić jeszcze większe zaburzenia.
  • Pij małymi łykami- mądrość medycyny chińskiej mówi- napoje jedz, jedzenie pij – pozwól wodzie wchłaniać się już w jamie ustnej.
  • Pamiętaj, że zbyt duże spożywanie płynów może obciążyć nerki – przez stałą pracę filtracyjną.

Bardzo dobrym sposobem na nawodnienie jest dodanie do przegotowanej wody jednego lub dwóch kryształków rodzimej soli Kłodawskiej, aby wprowadzić bezpieczną ilość minerałów. Taka woda, o zmienionej izotonice, nie będzie wypłukiwać odżywczych minerałów z organizmu i nie tylko podda się filtracji w nerkach, ale chętniej ulegnie resorpcji w jelicie grubym. To bardzo istotny element dla nawodnienia komórkowego.

Anna Tubicz
terapeutka holistyczna Harmony Clinic