Tęcza na talerzu

Jedzenie odbieramy wszystkimi zmysłami, dlatego ważne, aby posiłek był nie tylko smaczny, ale też ładnie pachniał, miał przyjemną konsystencję…

Tecza-na-talerzu-Harmony-Clinic

Jedzenie odbieramy wszystkimi zmysłami, dlatego ważne, aby posiłek był nie tylko smaczny, ale też ładnie pachniał, miał przyjemną konsystencję i był ciekawie podany.

Im więcej kolorów na talerzu, tym więcej prawdziwie odżywczego pożywienia z dużą ilością antyoksydantów, fitoskładników i flawonoidów.

Warzywa i owoce dzielą się na 5 głównych grup kolorystycznych. W zbilansowanym menu powinno znaleźć się miejsce na każdą z nich.

Raj dla zmysłów – zielony

Zielony na talerzu, czyli… kapusta włoska, jarmuż, szpinak, brukselka, szparagi, fasola szparagowa, sałaty, brokuł, ogórek, cukinia, groszek cukrowy, bób, papryka, seler naciowy, zioła, kiełki, kiwi, limonka, agrest, awokado, jabłka, winogrona, chlorella, spirulina.

Zielony kolor warzyw i owoców wynika z obecności chlorofilu, którego budowa jest bardzo podobna do budowy hemoglobiny (Mg:Fe), dlatego nazywany jest „krwią roślin”. Spożywanie warzyw i owoców bogatych w chlorofil ma ogromny wpływ na kondycję organizmu: dotlenienie komórek, usuwanie toksyn i metali ciężkich z krwiobiegu, wzmocnienie odporności i działanie antynowotworowe.

Pokarmy w kolorze zielonym zawierają sulforafan i izocyjaninę oraz indole, które są istotne w profilaktyce antynowotworowej. Są one także wartościowym źródłem kwasu foliowego, niezbędnego w diecie kobiet w ciąży i planujących ciążę. Związek ten bierze udział w syntezie serotoniny, znanej powszechnie „hormonem szczęścia”(libido, sen, nastrój, apetyt).

Czerwony na talerzu, czyli…

pomidor, papryka, rzodkiewka, maliny, truskawki, czereśnie, granat, czerwona porzeczka, jabłka, arbuz, dzika róża

Czerwono zabarwione owoce i warzywa zawierają antocyjany i likopen- fitoskładnik, który może pomóc w zapobieganiu nowotworom i utrzymaniu zdrowego serca, przeciwdziała udarom i zawałowi serca poprzez udrażnianie naczyń krwionośnych oraz udział w usuwaniu „złego” cholesterolu LDL.

Jednakże trzeba pamiętać, że jest go zdecydowanie więcej w warzywach przetworzonych (gotowanych) niż surowych. W likopen bogate są pomidory, papryka, buraki, poza tym owoce- arbuz, różowy grejpfrut, wiśnie, truskawka, żurawina, granat.

Żółty i pomarańczowy, czyli…

marchew, dynia, morele, cukinia, fasola szparagowa, kukurydza, soczewica, batat, papryka, cytryna, pomarańcza, mandarynka, papaja, pomelo, grejpfrut, kaki, śliwki, ananas, mango, brzoskwinia, banan, jabłka, gruszki.

Te kolory wskazują na obecność beta-karotenu i limonenu– przeciwutleniaczy, które wzmacniają odporność organizmu, chronią przed chorobami serca, opóźniają procesy starzenia, wpływają korzystnie na wzrok, neutralizują działanie szkodliwych substancji przyjmowanych z wdychanym powietrzem.

Fioletowy i niebieski, czyli…

bakłażan, czerwona kapusta, burak, czerwona cebula, radicchio, borówki amerykańskie, czarne jagody, jeżyny, winogrona, czarny bez, śliwki, czarna porzeczka, aronia, żurawina

Warzywa i owoce z tej grupy charakteryzuje wysoka zawartość flawonoidów, zwanych antocyjanami. Mają ważne zadanie w profilaktyce antynowotworowej, chronią pamięć, drogi moczowe, zapobiegają agregacji płytek, czyli powstawaniu zakrzepów.

Pokoloruj swój posiłek i stwórz na talerzu tęczę witamin!

                               Marta Kierzkowska-Grzybek
psychodietetyk Harmony Clinic